Vastuullisuusviestintä

Viestinnällä tuot vastuulliset teot näkyviksi asiakkaalle

Miksi vastuullisuudesta kannattaa viestiä?

Asiakas ei välttämättä tiedä, että yritys käyttää uusiutuvaa sähköä tai lähituottajan raaka-aineita, ellei sitä kerrota asiakkaalle. Viestintä on keino tuoda vastuullisuusteot näkyväksi asiakkaalle. Viestimällä vastuullisuudesta voit erottautua kilpailijoista ja auttaa asiakasta valitsemaan omia arvoja vastaavan palvelun.

Tutkimusten mukaan matkailijat haluavat kestävämmin tuotettuja palveluita ja elämyksiä:

  • 73% kotimaisista matkailijoista sanovat, että vastuullisuus vaikuttaa heidän tuleviin matkustuspäätöksiin. Kotimaisten matkailijoiden tärkeimpiä vastuullisuuteen liittyviä valintakriteerejä ovat paikallisten palveluiden ja tuotteiden ostaminen paikallisen kulttuurin säilyminen ja jätteiden vähentäminen ja kierrättäminen. *
  • Kansainvälisistä matkailijoista 83 % on sitä mieltä, että kestävä matkailu on tärkeää ja 72 % mielestä matkailuyritysten pitäisi tarjota enemmän kestäviä vaihtoehtoja. 53% kokee ärsyyntyvänsä, jos matkakohteen olosuhteet estävät toimimaan kestävästi. **

* Lähde: Suomen matkailualan liittto (SMAL)
** Booking.com Sustainable Travel Report 2021

Mistä asioista vastuullisuudessa voi viestiä ?

Ekologisesta vastuullisuudesta voi kertoa esimerkiksi miten vähenneätte jätettä, energiaa, sähköä ja luonnon kulumista ja edistätte luonnon monimuotoisuuden säilymistä. Lisäksi voitte kertoa esimerkiksi käytättekö ympäristöystävällisä pesuaineta, luonnonmukaisia raaka-aineita tai suojeletteko vapaaehtoisesti luontoa. 

Sosiaalisesta ja kulutturisesta vastuullisuudesta voi viestiä kertomalla paikalisten raaka-aineiden, tuotteiden ja palveluiden hyödyntämisestä, eri kohderyhmien huomioimisesta, kulttuuriperinnön vaalimisesta, paikallisten työllistämisestä tai vaikkapa työntekijöiden hyvinvoinnin edistämisestä.

Taloudellisen vastuullisuuden viestinnän teemoja voisi olla paikallisen työvoiman käyttö, kiertotalouden toteuttaminen, paikallisten tuotteiden ja palveluiden hyödyntäminen. Myös siitä, jos yritys on paikallisomisteinen kannattaa viestiä.

Miten viestiä vastuullisuudesta?

Vastuullisuusviestintä kannattaa tehdä rehellisesti ja avoimesti ja viestiessä kannattaa muistaa, että asiakas kyllä paikan päällä huomaa, jos viestitte toisin kuin toimitte. Viestinnässä ei kannata käyttää kliseitä kuten "toimimme ympäristöystävällisesti", vaan kertoa konkreettisia toimenpiteitä. 


Kohti kestävää matkailua Savonlinnan seudulla -hanke