Viestinnällä tuot vastuulliset teot näkyviksi asiakkaalle
Asiakas ei välttämättä tiedä, että yritys käyttää uusiutuvaa sähköä tai lähituottajan raaka-aineita, ellei sitä kerrota asiakkaalle. Viestintä on keino tuoda vastuullisuusteot näkyväksi asiakkaalle. Viestimällä vastuullisuudesta voit erottautua kilpailijoista ja auttaa asiakasta valitsemaan omia arvoja vastaavan palvelun.
Tutkimusten mukaan matkailijat haluavat kestävämmin tuotettuja palveluita ja elämyksiä:
* Lähde: Suomen matkailualan liittto (SMAL)
** Booking.com Sustainable Travel Report 2021
Ekologisesta vastuullisuudesta voi kertoa esimerkiksi miten vähenneätte jätettä, energiaa, sähköä ja luonnon kulumista ja edistätte luonnon monimuotoisuuden säilymistä. Lisäksi voitte kertoa esimerkiksi käytättekö ympäristöystävällisä pesuaineta, luonnonmukaisia raaka-aineita tai suojeletteko vapaaehtoisesti luontoa.
Sosiaalisesta ja kulutturisesta vastuullisuudesta voi viestiä kertomalla paikalisten raaka-aineiden, tuotteiden ja palveluiden hyödyntämisestä, eri kohderyhmien huomioimisesta, kulttuuriperinnön vaalimisesta, paikallisten työllistämisestä tai vaikkapa työntekijöiden hyvinvoinnin edistämisestä.
Taloudellisen vastuullisuuden viestinnän teemoja voisi olla paikallisen työvoiman käyttö, kiertotalouden toteuttaminen, paikallisten tuotteiden ja palveluiden hyödyntäminen. Myös siitä, jos yritys on paikallisomisteinen kannattaa viestiä.
Vastuullisuusviestintä kannattaa tehdä rehellisesti ja avoimesti ja viestiessä kannattaa muistaa, että asiakas kyllä paikan päällä huomaa, jos viestitte toisin kuin toimitte. Viestinnässä ei kannata käyttää kliseitä kuten "toimimme ympäristöystävällisesti", vaan kertoa konkreettisia toimenpiteitä.