Matkamessut järjestettiin 16.–19.1.2025 Helsingin Messukeskuksessa jo 37. kerran. Tänä vuonna messut vetivät lähes 56 000 kävijää, mikä tarkoitti 11 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Messuilla oli mukana 850 yritystä 70 eri maasta, ja täten matkailualan toimijat pääsivät verkostoitumaan sekä esittelemään kohteitaan ja palveluitaan.
Saimaan seutu oli vahvasti edustettuna yhteisellä Visit Lake Saimaa -osastolla, jossa mukana olivat Savonlinna, Mikkeli, Varkaus, Imatra ja Lappeenranta seutukuntineen ja yrityksineen. Tänä vuonna erityistä huomiota kiinnitettiin paikalliseen ruokaan, joka oli merkittävässä roolissa osastolla.
Saimaan alueen toimijat toteuttivat Matkamessut jälleen tiiviissä yhteistyössä, mikä mahdollisti laajan ja näyttävän esillepanon. Kaiken kaikkiaan mukana messuilla oli yhteensä 44 yritystä, kuntaa/alueellista matkailuorganisaatiota ja kehittämishanketta.
Matkamessuosasto oli huikean 192 m2:n suuruinen ja se oli jaettu kahteen osaan: ¾ alueiden yleiselle sisällölle ja toimijoille sekä ¼ paikallisen ruuan ja ruokateeman esilletuomiseen.
Ruokakokonaisuus sisälsi:
Saimaan alueen yhteisen kaupan, jossa myytiin paikallisia tuotteita
Maistatuspisteet, jossa tarjottiin laaja valikoima paikallisia makuja
Hankkeiden esittelypisteitä, joissa jaettiin tietoa ruokamatkailusta ja ohjattiin kävijät tutustumaan paikallisiin tuotteisiin
Ruokapuolella oli mukana Saimaa lautasella –hankkeen lisäksi D.O. Saimaa ja GEOFood –hankkeet.
Saimaa lautasella –hankkeen kärkinä olivat uusi sadonkorjuutapahtuma Saimaan Satojuhlat 12.-14.9.2025 sekä kesällä 2024 pilotoitu Annoksia oopperasta –kattaus, jossa on koottu yhteen seudun ravintoloiden ja kahviloiden oopperateemaisia annoksia. Teemoja esiteltiin näyttävästi teemapöydillä, ja kävijät saivat äänestää parasta annosta sekä kertoa, millainen ohjelma Satojuhlilla kiinnostaisi ja osallistua arvontoihin. Toimenpiteillä saatiin näkyvyyttä kärkiteemoille sekä tärkeää palautetta jatkokehittämiseen.
Hanke toi osastolla näyttävästi esille myös paikalliset hetkut lörtsyn ja muikun. Muikkuannokset komeilivat isossa messuseinässä, painetuissa reseptikorteissa (reseptit löytyvät myös Saimaa lautasella -hankkeen Paikallisia makuja -sivulta) sekä esittelyvideoilla, jotka pyörivät osastolla läpi messujen.
Lörtsyjä, suolaisia ja makeita, pääsi puolestaan maistelemaan maistatuspisteellä. Ja ihmisiä riitti, ihan jonoksi asti! Messuilla oli lörtsyjen lisäksi maistettavana savonlinnalaisia Saimaan Marjan limonadeja, Vanhan Salmelan omenamehua sekä Café Rantakiven voikukkaöljyä.
Messujen aikana asiakkailta saatu palaute oli erittäin positiivista. Erityisesti paikallisen ruoan näkyminen vahvasti osastolla, laajasti paikallisia tuotteita myyvä kauppa ja tietenkin paikallisten herkkujen maistatukset kiinnostivat messukävijöitä ja toivat asiakkaita reilusti osastolle läpi messupäivien.
Osaston visuaalinen ilme oli brändätty Saimaan alueen yhteiseen Lake Saimaa -ilmeeseen ja messuosastoa pidettiin pääsääntöisesti näyttävänä ja onnistuneena sekä messukävijöiden että siellä esillä olleiden yritysten mielestä. Etenkin ruokapuolen tarjonta (kauppa ja maistatukset ja ylipäänsä lähiruan näkyminen vahvasti) sekä osastolla vallinnut yhteishenki saivat kiitosta osastolla esittelijöinä toimineilta yrityksiltä ja toimijoilta. Kehityskohteina osastolle kaivattiin lisää ohjelmaa ja selkeämpiä esittelypisteitä.
Vuoden 2026 messujen suunnittelu on jo polkaistu käyntiin kaupunkien (Savonlinna, Mikkeli, Varkaus, Imatra ja Lappeenranta) ja niiden matkailuorganisaatioiden toimesta. Ruokapuolen toteuttamisesta osastolle vuodeksi 2026 ei ole varmuutta.
_______________________________________________